2017-09-30

Kuinka hahmottelet artikkelin

Tämä on kolmas kirjoitukseni artikkelimarkkinoinnista. Jos et ymmärrä, miksi artikkelimarkkinointi on tärkeää ja hyödyllistä, lue ensin aikaisemmat kirjoitukset Mitä artikkelimarkkinointi on ja artikkelissa täytyy olla nämä neljä asiaa.

Olemme harjoitelleet tätä koko kouluajan. Riippumatta siitä kuinka monta kertaa on kirjoittanut hahmotelman, sen tekemistä on aina vältellyt. Nytkin vaikka artikkelin kirjoittaminen tukisi urakehitystä, suhtautuu tehtävään vastenmielisesti.

Vaikka kaikki eivät suhtaudu artikkelien kirjoittamiseen yhtä vastenmielisesti, on ihmisiä jotka mieluummin kävelevät polttavan kuumilla hiilillä kuin kirjoittavat artikkeleja. Mikä erottaa kirjoittamiseen myönteisemmin ja kielteisemmin suhtautuvia ihmisiä on kirjoituksen valmisteluun käytettävät metodit ja rutiinit.

Yksi tapa valmistautua kirjoittamaan on luoda ensin hahmotelma. Hahmotelman luominen valmistaa sinut mihin tahansa kirjoitustehtävään. Sinulla on ensin ajatus siitä, mitä olet tekemässä ja teet siitä suunnitelman. Valmistautuminen tekee työstä helpompaa ja nopeampaa. Järjestelmällisyys poistaa sekavuuden.

Hahmotelma toimii suunnitelmana artikkelillesi. Se ohjaa sinua luomaan esittelyn, rungon ja lopetuksen artikkelillesi. Tässä vaiheessa voit kirjoittaa joitakin ideoita ja lauseita, joiden koet näyttävän hyvältä artikkelissasi. Tämä voi olla se keskeinen asia joka voi auttaa tekemään artikkelista luovan, kiinnostavan ja lukijaan vaikuttavan.

Hyvin suunniteltu ja valmisteltu projekti varmistaa huolettoman prosessin, joka voi edetä hyvin vaivattomasti. Hahmotelman luominen kaikille artikkeleillesi auttaa sinua valmistautumaan ja suoriutumaan artikkelin kirjoittamisesta hetkessä. Annan tässä muutamia ohjeita ja vinkkejä hyvä hahmotelman luomiseen.

Tee ensin muutama aivopieru ja kirjoita ylös parhaat ideasi. Mieti keinoja vetää lukijan mielenkiinto artikkeliisi. Määritä aikaraja, jonka aikana kirjoitat ylös kaikki ideasi joita voit käyttää artikkeleissasi. Tähän mennessä sinun pitäisi tehdä kaikki tutkimus ja tiedonhaku. Lue ja arvioi ideasi ja muistiinpanosi ja hanki osaaminen ja perehtyneisyys aiheeseesi jotta voit myöhemmin kirjoittaa siitä helposti.

Seuraava vaihe on löytää alaotsikot. Samaan tapaan kuin suunnittelisit lukijan huomion herättävän artikkelin ensimmäisen lauseen, tarvitset myös alaotsikoita. Tiivistettynä, tarvitset kaikki näkökulmaasi tukevat ja vastustavat faktat.

Nämä ovat artikkelisi raamit tai luuranko, nyt on aika lisätä lihaa ja nahkaa artikkeliisi. Sinun täytyy yhdistää kaikki kappaleesi ja alaotsikkosi. Tästä muodostuu artikkelisi runko. Samoin kuin esittely ohjaa kappaleissa käsittelemiäsi ideoita, tarvitset myös lopetuksen. Lopetus tiivistää ajatuksesi ja selittää mitä artikkelissasi kerrot.

Artikkelisi hahmotelma voi vaatia luonnoksen kirjoittamista. Voit joutua tekemään sen useammankin kerran, mutta muista että sitä kutsutaan syystä luonnokseksi. Joka luonnoksen jälkeen hahmotelmasi paranee, eikä sitä tarvitse hävetä. Kun toistat prosessia, alat nähdä kokonaiskuvan ja kirjoitat artikkelin joka kertoo asian täydellisesti.

Lue yhä uudestaan kirjoitustasi ja vertaa aina hahmotelmaan, jotta et ajaudu alkuperäisestä aiheestasi. Ei ole vaikeaa ajautua harhapoluille ja eksyä kirjoitusaiheesta. Hahmotelmasi auttaa sinua pysymään reitillä. Hahmotelmaan käytetty aika ei ole hukattua vaan se palvelee oppaanasi artikkelia kirjoittaessasi. Luota hahmotelmaasi, sillä se paljastuu hyvin hyödylliseksi työkaluksi artikkeleja kirjoittaessa.

2017-09-29

Artikkelissa täytyy olla nämä 4 asiaa

Artikkelien tärkeys nykypäivän verkkosivustoissa ja verkossa toimivissa yrityksissä on mittaamattoman suuri. Artikkelit sanelevat suuren osan menestyksissä ja ne ajavat liikennettä sivustolle. Se on avainasemassa sivuston toimivuuden ja tuottavuuden kannalta. Verkkosivun ylläpitäjällä ja omistajalla täytyy olla hyvä käsitys siitä, millaisten artikkelien lisääminen verkkosivustolle auttaa heitä ja tuo artikkelien tarjoamat edut heidän sivustolleen.

Artikkeleilla tiedetään olevan liikkeellepaneva voima liikenteen ajamisessa verkkosivulle. Artikkelit vaikuttavat osaltaa korkeisiin sijoituksiin hakutulossivuilla. Mitä korkeammalle sivu sijoittuu, sitä suuremman osuuden kokonaisliikenteestä se saa. Suuri liikenteen määrä johtaa suurempiin voittoihin ja raivaa tietä uusille ansaintamahdollisuuksille.

Mutta kyse ei ole pelkästään sivustosi täyttämisestä artikkeleilla vaan sisällön täytyy täyttää tiettyjä vaatimuksia. Näiden vaatimusten on täytyttävä, että sivustosi hyötyisi artikkeleista mahdollisimman paljon. Hyvin kirjoitettu artikkeli kerää katseita ja kiinnostusta asiakkailtasi ja pitää heidät sivustolla. He voivat myös suositella sivustoasi muille.

Tässä joitain vinkkejä auttamaan sinua artikkelien tekemisessä. Voit lukea alta neljä asiaa, jotka jokaisessa artikkelissa täytyy olla, jotta se olisi menestyksekäs ja hyödyllinen sivustosi voittojen ja liikenteen maksimoinnissa.

Avainsanat ja avainsanailmaus

Artikkelin täytyy aina keskittyä avainsanoihin ja avainsanlauseisiin. Kun kävijä saapuu sivustolle, moni ei vain selaile vaan etsii jotakin tiettyä juttua. Tällöin etsijä yleensä menee hakukoneeseen ja kirjoittaa etsimänsä jutun avainsanat (esim. Toyota Camry, aivokalvontulehdus, verojuristi, jne.) Se voi olla ihan mitä tahansa.

On tärkeää, että olet kirjoittanut artikkelin jossa on sivustoosi liittyvät avainsanat. Esimerkiksi jos ylläpidät sivustoa auton osista, sinun täytyy kirjoittaa artikkeleja autoista ja niiden osista. Netistä löytyy monia työkaluja, joiden avulla webmaster voi selvittää mitkä avainsanat ja avainsanailmaukset ovat kaikkein haetuimpia. Voit käyttää tätä työkalua selvittämään, mitä avainsanoja kannattaa käyttää ja kirjoittaa artikkeleja niistä.

Avainsanojen tiheys

Nyt kun tiedät avainsanasi, käytä niitä täysillä. Artikkelilla täytyy olla hyvä avainsanatiheys, jotta hakukone tunnistaa sen. Artikkelin tekstissä pitäisi olla vähintään 10-15% avainsanatiheys, jotta hakukone osaisi sijoittaa sivuston korkealle avainsanoilla tehdyn haun hakutuloksissa. Artikkelit ovat hyödyllisiä erityisesti hakukonesijoitusten korottamisessa.

Avainsanatiheys tarkoittaa sitä, kuinka monta kertaa avainsana tai avainsanailmaus esiintyy artikkelissa. Arvo riippuu artikkelin sanamäärästä. Tehokkaan artikkelin avainsanatiheys ei saisi olla liian korkea tai matala. Erittäin korkea avainsanatiheyllä artikkelin merkitys sekä lukijoiden ja hakukoneiden kiinnostus katoaa. Liian matala arvo voi vuorostaan jäädä huomiotta hakukoneissa.

Hyvä sisältö

Kuten jo kerroin, et voi kirjoittaa artikkelia pelkistä avainsanoista, vaan sisällön täytyy myös olla luettavaa. Artikkelien täytyy viihdyttää lukijoita kuten myös tarjota tietoa ja auttaa heidän ongelmissaan. Artikkelien pitäisi olla hyvin kirjoitettua ja kieleltään sujuvia. Jos haluat lukijoiden luottavan sinuun, kirjoita huolellisesti ja ajatuksella.

Lukijat pitävät luvuista, faktoista ja tilastoista. Yritä hankkia hyödyllistä tietoa ja niin paljon faktoja kuin voit. Laadukas ja hyvin kirjoitettu artikkeli kasvattaa mainettasi asiantuntijana valitsemassasi aiheessa. Kun ihmiset uskovat sinuun, he voivat alkaa luottaa palveluihisi.

Artikkelien linkitys

Vielä yksi tärkeä asia muistaa: jos olet lähettämässä artikkeleja verkkomedioihin, uutiskirjeisiin tai muille verkkosivuille, älä unohda lisätä linkkiä sivustoosi. Pieni tietopaketti lyhyellä kuvauksella sivustostasi pitäisi aina löytyä lähettämäsi artikkelin alta. Jos ihmiset pitävät artikkeleistasi, he todennäköisimmin klikkaavat linkkiä sivustollesi.

Artikkelimarkkinointi, mitä se on?

Tässä artikkelissa kerromme yhdestä keinosta markkinoida sivustoasi ja tuotettasi, eikä se maksa yhtään mitään. Sen lisäksi tämä "ilmainen" metodi voi tehostaa sivustojasi ja myyntiäsi lisäten tulojasi.

Artikkelien kirjoittaminen. Se on yksi helpoimmista tavoista markkinoida verkkosivustoasi ja näin lisätä kävijäliikennettä ja myyntiäsi.

Kuinka se toimii?

Kirjoita verkkosivuihisi liittyviä artikkeleja ja lähetä ne ilmaissisältöä jakeleville sivustoille. Se on helppoa, vie vain vähän aikaa ja voi lisätä nettisivustosi liikennettä ja sitä kautta tulojasi.

Miten artikkelien kirjoittaminen voi lisätä liikennettä ja tuloja?

Ilmaissisällön julkaisusivustolla julkaisemasi artikkeli sisältää linkiin sivustoosi. Lukijat voivat artikkelin luettuaan päättää klikata linkkiä ja päätyä sivullesi. Lisäksi sivustolla julkaistut artikkelit ovat myös muiden verkkosivustojen ylläpitäjien käytettävissä ja he saattavat julkaista sisältösi sivustollaan.

Jos näin käy, artikkeli sisältää linkin sivustollesi ja jokainen joka lukee artikkelin heidän sivustoillaan voi kilkata linkkiä päästäkseen verkkosivuillesi.

Kun julkaisemiesi kirjoitusten määrä kasvaa, niitä alkaa näkyä yhä useammin eri verkkosivustoilla ja sinun sivustoosi osoittavien linkkien määrä myös kasvaa. Suurimmat hakukoneet antavat suuren painoarvon verkkosivustolle saapuviin linkkeihin määrittäessään sivuston merkittävyyttä.

Mitä enemmän saapuvia linkkejä sivustollasi on, sitä merkittävämpänä hakukoneet sitä pitävät. Tämä parantaa sivustosi sijoitusta hakukonetuloksissa.

Jos verkkosivustosi markkinoi jotakin tuotetta tai palvelua, artikkeliesi tuottamat linkit tarkoittavat lisää mahdollisia asiakkaita. Vaikka kävijät kävisivät vain selailemassa sivustoasi, et voi silti tietää jos he tulevaisuudessa kun tarvitsevat jotakin tuotettasi.

On myös heitä, jotka tietävät jo mitä haluavat, mutta eivät osaa valita eri vaihtoehdoista. On hyvin mahdollista että he lueskelevat artikkelejasi, kiinnostuvat kirjoittamastasi sisällöstä, menevät sivustollesi ja tarttuvat tarjouksiisi.

Huomaatko kuinka helppoa se on?

Hakukoneet eivät vain indeksoi verkkosivustoja vaan ne indeksoivat myös julkaistuja artikkeleja. Ne myös indeksoivat jokaisen artikkelin, joka on kirjoitettu verkkosivustosi aiheesta. Joten jos joku etsii samaa aihetta, hakutuloslistauksessa näkyy sivustosi ja voi ehkä näkyä myös kirjoittamiasi artikkeleja.

Ja mieti, sinun ei tarvinnut tehdä mitään tuodaksesi heidät sivustollesi. Julkaisemasi artikkelit ja hakukoneet hoitavat kaiken puolestasi.

Ei ole ollenkaan epätavallista että webmasterit ovat yllättäen alkaneet palata vanhaan kirjoitustyylinsä ja käyttää enemmän aikaa artikkelien kirjoittamiseen omasta sivustostaan kuin muuhun markkinointiin.

Heidän on helpompaa saada tunnettavuutta sivustolleen jos heillä on artikkeleja lisäämässä saapuvia linkkejä ja liikennettä ja helpottamassa kävijöitä löytämään sivusto Internetistä. Koska monet ovat siirtäneet shoppailunsa nettiin, sivustosi löytyminen hakukoneesta artikkeliesi kautta on keino tiedottaa heille sinusta ja yrityksestäsi.

Hyvää artikkeleissa on se, että voit kertoa asioista joista haluat ihmisten tietävän. Tämä on saavutettavissa hyvässä hengessä mutta silti ammattitaitoisesti epäsuoralla myyntipuheella.

Jos mietit sitä, niin artikkelin kirjoittamiseen ja julkaisemiseen kuluu vain muutama minuutti. Niitä myös levitetään enemmän ja nopeammin kuin arvaatkaan. Ennen kuin huomaatkaan, sivustosi kävijämäärä kasvaa.

Jos ajattelet että artikkelien kirjoittaminen on ajanhukkaa, hyppää siihen hetkeen kun näet ne niitä painettuna ja julkaistuna kaikkialla Internetissä. Äläkä unohda sitä yllättävää huomiota ja kiinnostusta, jota ihmisillä on sivustoosi ja tuotteisiisi.

Yritä kirjoittaa muutama artikkeli ja voit huomata nopean piikin verkkosivusi kävijäliikenteessä ja linkkien suosiossa ja kiinnostuksessa. Ennen kuin huomaatkaan, olet jo tuplannut tai triplannut ansiosi.

Ei ole mitään parempaa kuin hyötyä jostain ilmaisesta.

Ylioptimointi ja Googlen hiekkalaatikko

Olet nähnyt suuren vaivan uuden verkkosivuston tekemiseen vain nähdäksesi että Google ei sijoita sivustoasi kovin korkealle. Olet kuullut SEO:sta (search engine optimization) ja päättänyt kokeilla sitä. Ennen kuin menet lisäämään hakusanojasi jokaiseen elementtiin sivuillasi ja luomaan linkkejä kaikilla keksimilläsi tavoilla, pysähdy hetkeksi ja mieti hetki sanontaa "enemmän on vähemmän".

Hakukoneoptimoinnista eli SEO:sta on tullut trendi, koska uudet webmasterit ovat luoneet verkkosivustoja, mutta kukaan ei löydä niitä. Kun he etsivät uusia keinoja hankkia kävijöitä sivustoilleen, useimmat löytävät pian tietoja verkkosivun optimoinnista hakukoneille ja alkavat heti levitellä hakusanojaan joka puolelle ja hankkia linkkejä kaikista mahdollisista paikoista.

Tämä lisää työtä hakukoneille, koska verkkosivujen ylläpitäjät levittävät manipuloida hakutuloksia ja hakukoneet yrittävät estää manipuloinnin. Loppujen lopuksi heidän sivustonsa ei välttämättä ole niin hyvä kuin he itse kuvittelevat. Google on jo huomannut ylioptimoidun verkkosivun ja siirtänyt sen hiekkalaatikkoon. Hiekkalaatikko on verkkosivujen ylläpitäjien käyttämä nimi tilanteelle, jossa uuden sivuston pitäisi sijoittua korkealle jollakin hakusanalla mutta se tupsahtaa hakutuloksiin vasta muutaman kuukauden päästä. Mikä on hiekkalaatikkoefekti ja mikä sen aiheuttaa?

Teoriani on että hiekkalaatikko on enemmänkin luottoluokitus. Google päättelee sivustosi eri piirteistä, että yrität manipuloida hakutuloksia. Omasta mielestäni kaksi yleisintä ansaa ovat sisällön ylioptimointi ja liian monen huonolaatuisen linkin luonti liian aikaisessa vaiheessa.

Luulen että mitä uudempi verkkotunnus on, sitä vähemmän Google hyväksyy sivujen ylioptimointia ja epäilyttävän nopeaa linkkien hankkimista. Kun osut suodattimeen, sinut sijoitetaan hiekkalaatikkoon, koska yrität manipuloida tuloksia. Luulen että Googlen suodattimen tiukkuus vaihtelee toimialoittain. Roskapostittajien mainostamat aiheet, kuten apteekit, seulotaan tarkemmin. Tämä voi lannistaa monia, jotka toivovat nopeaa menestystä, kun toimialoilla joissa on valmiiksi kova kilpailu vaatii rankkaa hakukoneoptimointia ei voi optimoida liian nopeasti tai joutuu hiekkalaatikkoon.

Tuoreessa konferenssissa Matt Cutts Googlelta ilmoitti että heillä ei ole "hiekkalaatikkoa", mutta algoritmi voi joissain tilanteissa vaikuttaa verkkosivustoihin tavalla jossa verkkosivun ylläpitäjä voi kokea joutuneensa hiekkalaatikkoon. Tämä tarkoittaa sitä että hiekkalaatikon välttäminen edellyttää sivuston optimointia osumatta Googlen suodattimiin.

Välttääksesi hiekkalaatikkoon joutumisen, kysy itseltäsi seuraavat kysymykset:

  • Onko otsikkosi pelkkä hakusanailmaus?
  • Löytyykö hakusanailmaus useasta seuraavista paikoista: otsikko, aliotsikot, korostetut sanat?
  • Eroaako sivun teksti normaalista viestinnästäsi?
  • Oletko alalla, jossa kilpailu roskapostittajien kanssa on suurta?
  • Oletko hankinnut monta huonolaatuista PageRank-linkkiä viime aikoina?
  • Onko sinulla todella vähän linkkejä korkean PageRankin omaavilta sivustoilta

Tiivistettynä nykyinen teoria on että Googlen hiekkalaatikko on enemmänkin "pidätysselli", jossa Googlen "poliisi" pitää verkkosivustoasi silloin kun sen epäillään yrittävän manipuloida hakutuloksia. Kun verkkotunnus ikääntyy, monet sivustot ansaitsevat riittävästi luottamusta vapautuakseen hiekkalaatikosta ja alkavat sijoittua hakutuloksissaan oikealle paikalleen. Muista että Google ei manuaalisesti arvostele jokaista verkkosivustoa vaan sen tekee tietokonealgoritmi ja ne sivustot jotka saavat siltä korkeat pisteet osumatta Googlen suodattimiin, saavat parhaat hakutulossijoitukset ja hyötyvät eniten.

Verkkosivujen suunnittelun myytit

Verkkosivun suunnittelu on ensimmäinen askel kohti verkkoidentiteetin luomista. Aiheen ympärillä pyörii monia myyttejä. Alla muutamia yleisimmistä myyteistä:

1. Maksimaalinen värien käyttö auttaa tekemään sivustosta kauniin

Miellyttävä ulkoasu on tärkeä kävijöiden houkuttelemiseksi sivustolle. Usein verkkosivujen suunnittelija luulee maksimaalisen värien käytön parantavan verkkosivua. Kun taas todellisuudessa värien sekasotku voi pilata sivuston ulkoasun. On myös mahdollista että kävijät ärsyyntyvät liiallisesta värien käytöstä. Niinpä verkkosivujen suunnittelijan pitäisi aina käyttää teemaan ja tarkoitukseen sopivia värejä. Korkeintaan kolmea eri väriä pitäisi käyttää verkkosivujen suunnittelussa ja värit eivät saisi koskaan huonontaa verkkosivun näkyvyyttä.

2. Liiallinen grafiikan lisääminen on hyödyllistä

Grafiikka helpottaa kommunikointia, mutta grafiikan liiallinen käyttö voi vaikeuttaa sitä. Usein verkkosivujen suunnittelija luulee että liiallinen kuvien määrä lisää verkkosivun uskottavuutta. Grafiikkaa voidaan käyttää tuomaan uskottavuutta verkkosivulle, mutta se voi myös ahdistaa. Sivu jolla on paljon grafiikkaa latautuu hitaasti. Kävijät pitävät ksinkertaisiin ja nopeasti latautuviin grafiikoihin perustuvasta ulkoasusta.

3. Flash-appletit lisäävät verkkosivun houkuttelevuutta

Flashia käytetään usein luomaan mainosbannereita ja animaatioita verkkosivuille. Flash-bannerit palvelevat tarkoitustaan vain jos niitä käytetään tehokkaasti ja säästeliäästi. Vaikka Flash-bannerit voivat lisätä uskottavuutta ulkoasuun, niillä on myös huonot puolensa. Flash-bannerit latautuvat nopeasti vain nopeiden yhteyksien yli. Kun verkkosivun suunnittelija käyttää liian montaa kuvaa esittämään yksinkertaista animaatiota, se ei enää nopeuta vaan hidastaa verkkosivua. Suunnittelijan huonot valinnat, kuten liian raskaat animaatiot, tekee sivustosta käyttökelvottoman. Verkkosivun suunnittelijan tulisi muistaa että monilla netin käyttäjillä ei ole Flash-pluginia asennettuna ja heillekin pitäisi tarjota käytettävä verkkosivusto.

4. Verkkosivusto näyttää samalta kaikilla selaimilla

Jopa monen onnistuneen verkkosivun suunnittelun jälkeen monet verkkosivujen suunnittelijat luulevat että verkkosivu näyttää jokaisella laitteella samalta kuin heidän omalla tietokoneellaan. Todellisuudessa eri selaimet näyttävät HTML-sivut eri tavoin. Siksi verkkosivuja suunnittelevan tulisi aina varmistaa että verkkosivu on suunniteltu standardeilla, joita kaikki selaimet noudattavat. Myös selainikkunan resoluutio vaihtelee laitteittain. Verkkosivun suunnittelijan tulisi varmistaa että verkkosivu näyttää hyvältä kaikilla näytöillä älypuhelimista UHD-televisioihin.

Verkkosivujen suunnittelijan täytyisi aina muistaa suunnitella verkkosivu kävijää ajatellen.

SEO: Nostaako linkkivaihto sijoitustani hakukonetuloksissa

Linkkivaihto toimii näin: Laitat sivustollesi linkkejä muiden verkkosivustoille ja he vastavuoroisesti linkittävät takaisin sivustollesi. Se on reilua vaihtokauppaa, mutta hyödyttääkö se? Lisääkö se sivustosi page rank -sijoitusta hakukoneissa? Voiko sillä olla negatiivinen vaikutus hakutulosnäkyvyyteesi? Kannattaako siitä maksaa? Tähän kysymykseen vastaamiseksi täytyy punnita linkkien hyötyjä ja haittoja. Loppujen lopuksi lähes kaikkien verkkosivujen ylläpitäjien on mahdollista hyötyä linkkivaihdosta.

Miksi linkkivaihto ei aina toimi

Ensimmäiset linkkivaihdot olivat verkkosivustojen ylläpitäjien välisiä sopimuksia. Esimerkiksi jos yritys oli erikoistunut kodinsisustukseen, sen kannatti sopia linkkivaihdosta ikkunoita toimittavan yrityksen kanssa. Tällöin molemmat yritykset hyötyivät. Ylläpitäjät huomaisvat, että heidän verkkosivustoidensa hakukonesijoitukset nousivat. Se toimi niin hyvin, että he alkoivat aktiivisesti etsiä uusia linkkivaihtoja.

Ja ongelma on tässä. Sen sijaan, että verkkosivustojen omistajat loisivat suhteita ja linkkivaihtoja jotka hyödyttäisivät kumpaakin osapuolta, verkkosivustojen kehittäjät keksivät ostaa näitä linkkejä. Nyt heidän ei enää tarvinnut houkutella toisia sivustoja vaihtamaan linkkejä vaan he voivat ostaa niitä. Mitä huonoa siinä on? Ostetut linkit ovat täysin luonnottomia, eivätkä ne hyödytä heitä.

Miksi epärelevantit linkit eivät toimi?

Hakukoneet oppivat nopeasti tunnistamaan tämän taktiikan parantaa verkkosivustojen hakukonesijoituksia. He kehittivät ohjelmia, jotka tunnistavat tämän epäluonnollisen linkityksen ja sivustot jotka käyttivät tätä taktiikkaa putosivat hakukonetuloksissa. Sivustot ostivat kalliilla linkkejä myyntihaluisilta yrityksiltä, vain vajotakseen hakutulossijoituksissa.

Mitä nyt?

Pidä tämä mielessä harkitessasi linkkivaihtoa omilla sivustoillasi. Useimmissa tapauksissa jos hankit linkkejä laadukkailta verkkosivuilta sen sijaan että ostaisit niitä isoina määrinä, voit varmemmin parantaa hakukonesijoitusta. Jos päätät ostaa satoja linkkejä sivustollesi nopeasti, saatat pahimmassa tapauksessa heikentää page rank -sijoitusta.

Muista myös, että yksi parhaista tavoista lisätä liikennettä sivustollesi on käyttää yksipuolisia linkkejä. Ei ole suoraa tietä uudesta sivustosta hakutulosten kärkeen, mutta linkit voivat auttaa nostamaan sijoitustasi jos käytät niitä harkitusti. Jos olet kiinnostunut saapuvista linkeistä, lue myös kuinka hankit näkyvyyttä hakukoneissa bloggaamalla.

2017-09-28

SEO: Miten saat hakukonenäkyvyyttä ja liikennettä bloggaamalla

Paras keino saada kävijät ja hakukoneet kiinnostumaan verkkosivustostasi on relevantit saapuvat linkit (inbound link, backlink). Tuore kiinnostava sisältö voi lisätä sivustoosi linkittämistä.

Mutta yksinkertaisella ja kiinteällä verkkosivulla se on vaikeaa ja hidasta. Kuinka saat ihmiset linkittämään sivuusi?

Paras tapa on tuhlata rahaa! Se oli vitsi...

Esimerkiksi bloggauspalvelut veloittavat vähintään $5 postaukselta (linkiltä). Se syö budjettisi hyvin nopeasti, eikä se takaa kävijöitä sivuillesi.

Toinen tapa tuhlata rahaa on PPC-mainokset (pay per click). Tällöin maksat jokaisesta sivustolle saapuvasta kävijästä. Ei pitkän aikavälin hyötyä. Kävijöitä saapuu sivustollesi niin kauan kun maksat mainoksista, mutta sen jälkeen sivustosi unohdetaan.

Voit ostaa linkkejä eri paikoista. Se voi maksaa paljon ja sillä voi olla suotuisia vaikutuksia, mutta vaikutukset katoavat kun lakkaat maksamasta linkittäjille. Linkeilläkään ei ole pitkäkestoista positiivista vaikutusta.

Nyt blogit ovat hyvä keino saada kävijöitä ja pysyviä tuloksia. Blogipostaukset säilyvät yleensä pitkän ajan. Niksi on saada blogit kirjoittamaan sivustostasi ilmaiseksi.

Vierasbloggaaminen (guest blogging) on hyvä idea. Silloin kirjoitat blogipostauksia muihin blogeihin ja linkität niistä omaan verkkosivustoosi ilmaiseksi.

Tämä asettaa sinut ohjaajan paikalle monesta syystä. Ensinnäkin saat päättää, mitä sivustostasi kerrotaan. Toiseksi jos kirjoitat hyvin, voit päästä vakituiseksi kirjoittajaksi. Tämä luo yleisön kirjoituksillesi blogeissa ja tuo lisää hyvälaatuista liikennettä sivustollesi.

Avain hyvään vierasbloggaukseen on kirjoittaa lyhyitä (3-6 kappaleen mittaisia) kiinnostavia, hyödyllisiä, hauskoja ja aiheeseen liittyviä postauksia. Tietysti postauksessa pitäisi olla linkki sivustollesi, mutta älä liioittele. Älä tee mainoksen kuuloista vieraspostausta.

Muutamassa minuutissa kirjoitettu muutaman kappaleen mittainen harkittu kirjoitus voi tehdä ihmeitä verkkosivusi liikenteelle. Pidä silmäsi auki vierasbloggausmahdollisuuksille ja älä ikinä käytä samaa postausta useampaa kertaa. Yksi postauskin voi tuoda liikennettä blogin koko eliniäksi.

Tämä voi olla kaikkein tehokkain keino luoda laadukasta liikennettä ja parantaa verkkosivustosi SEOa.