2017-09-29

Ylioptimointi ja Googlen hiekkalaatikko

Olet nähnyt suuren vaivan uuden verkkosivuston tekemiseen vain nähdäksesi että Google ei sijoita sivustoasi kovin korkealle. Olet kuullut SEO:sta (search engine optimization) ja päättänyt kokeilla sitä. Ennen kuin menet lisäämään hakusanojasi jokaiseen elementtiin sivuillasi ja luomaan linkkejä kaikilla keksimilläsi tavoilla, pysähdy hetkeksi ja mieti hetki sanontaa "enemmän on vähemmän".

Hakukoneoptimoinnista eli SEO:sta on tullut trendi, koska uudet webmasterit ovat luoneet verkkosivustoja, mutta kukaan ei löydä niitä. Kun he etsivät uusia keinoja hankkia kävijöitä sivustoilleen, useimmat löytävät pian tietoja verkkosivun optimoinnista hakukoneille ja alkavat heti levitellä hakusanojaan joka puolelle ja hankkia linkkejä kaikista mahdollisista paikoista.

Tämä lisää työtä hakukoneille, koska verkkosivujen ylläpitäjät levittävät manipuloida hakutuloksia ja hakukoneet yrittävät estää manipuloinnin. Loppujen lopuksi heidän sivustonsa ei välttämättä ole niin hyvä kuin he itse kuvittelevat. Google on jo huomannut ylioptimoidun verkkosivun ja siirtänyt sen hiekkalaatikkoon. Hiekkalaatikko on verkkosivujen ylläpitäjien käyttämä nimi tilanteelle, jossa uuden sivuston pitäisi sijoittua korkealle jollakin hakusanalla mutta se tupsahtaa hakutuloksiin vasta muutaman kuukauden päästä. Mikä on hiekkalaatikkoefekti ja mikä sen aiheuttaa?

Teoriani on että hiekkalaatikko on enemmänkin luottoluokitus. Google päättelee sivustosi eri piirteistä, että yrität manipuloida hakutuloksia. Omasta mielestäni kaksi yleisintä ansaa ovat sisällön ylioptimointi ja liian monen huonolaatuisen linkin luonti liian aikaisessa vaiheessa.

Luulen että mitä uudempi verkkotunnus on, sitä vähemmän Google hyväksyy sivujen ylioptimointia ja epäilyttävän nopeaa linkkien hankkimista. Kun osut suodattimeen, sinut sijoitetaan hiekkalaatikkoon, koska yrität manipuloida tuloksia. Luulen että Googlen suodattimen tiukkuus vaihtelee toimialoittain. Roskapostittajien mainostamat aiheet, kuten apteekit, seulotaan tarkemmin. Tämä voi lannistaa monia, jotka toivovat nopeaa menestystä, kun toimialoilla joissa on valmiiksi kova kilpailu vaatii rankkaa hakukoneoptimointia ei voi optimoida liian nopeasti tai joutuu hiekkalaatikkoon.

Tuoreessa konferenssissa Matt Cutts Googlelta ilmoitti että heillä ei ole "hiekkalaatikkoa", mutta algoritmi voi joissain tilanteissa vaikuttaa verkkosivustoihin tavalla jossa verkkosivun ylläpitäjä voi kokea joutuneensa hiekkalaatikkoon. Tämä tarkoittaa sitä että hiekkalaatikon välttäminen edellyttää sivuston optimointia osumatta Googlen suodattimiin.

Välttääksesi hiekkalaatikkoon joutumisen, kysy itseltäsi seuraavat kysymykset:

  • Onko otsikkosi pelkkä hakusanailmaus?
  • Löytyykö hakusanailmaus useasta seuraavista paikoista: otsikko, aliotsikot, korostetut sanat?
  • Eroaako sivun teksti normaalista viestinnästäsi?
  • Oletko alalla, jossa kilpailu roskapostittajien kanssa on suurta?
  • Oletko hankinnut monta huonolaatuista PageRank-linkkiä viime aikoina?
  • Onko sinulla todella vähän linkkejä korkean PageRankin omaavilta sivustoilta

Tiivistettynä nykyinen teoria on että Googlen hiekkalaatikko on enemmänkin "pidätysselli", jossa Googlen "poliisi" pitää verkkosivustoasi silloin kun sen epäillään yrittävän manipuloida hakutuloksia. Kun verkkotunnus ikääntyy, monet sivustot ansaitsevat riittävästi luottamusta vapautuakseen hiekkalaatikosta ja alkavat sijoittua hakutuloksissaan oikealle paikalleen. Muista että Google ei manuaalisesti arvostele jokaista verkkosivustoa vaan sen tekee tietokonealgoritmi ja ne sivustot jotka saavat siltä korkeat pisteet osumatta Googlen suodattimiin, saavat parhaat hakutulossijoitukset ja hyötyvät eniten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti